Vitamine B12 (cobalamine) bij acne

Vitamine B12 (cobalamine) is essentieel voor voldoende energie en rode bloedlichaampjes!

Vitamine B12 is essentieel voor een gezond zenuwstelsel en is enorm belangrijk als we jong zijn voor een goede groei. Omdat Vitamine B12 niet of nauwelijks meer te vinden is in plantaardige voedselbronnen lopen vooral veganisten en vegetariërs het risico een tekort te hebben.

Het normale groeiproces van ons lichaam heeft continu te maken met het splitsen van cellen en vermenigvuldiging van deze cellen. Vitamine B12 is essentieel bij celdelingen en de aanmaak van rode bloedlichaampjes. Ook is Vitamine B12 betrokken bij de productie van de myeineschede, een omhulsel dat onze zenuwen bescherming biedt en elektrische impulsen sneller door de zenuwen laat gaan.

Vitamine B12 tekort

Wanneer er sprake is van een tekort aan vitamine B12 dan heb je waarschijnlijk te maken met symptomen als:

  • Bloedarmoede
  • Slechte haarconditie
  • Last van vermoeidheid
  • Eczeem
  • Huidontstekingen
  • Slappe en pijnlijke spieren
  • Geïrriteerdheid
  • Angsten
  • Slecht geheugen

Problemen van een B12 tekort

Bij een Vitamine B12 tekort kan je last krijgen van zware vermoeidheid. Een tekort heeft namelijk tot gevolg dat je last krijgt van bloedarmoede, deze bloedarmoede is een aandoening waarbij een tekort aan zuurstof dragende rode bloedlichaampjes resulteert in extreme vermoeidheid.

Vitamine B12 is ook nog eens betrokken bij de productie van stoffen die zorgen voor een aangenaam gevoel, deze stoffen zijn serotonine en dopamine. Deze stoffen zijn de regelaars van je stemming en slaappatroon.

Vitamine B12 belangrijkste functies

  • Vitamine B12 stimuleert de groei
  • Het is belangrijk bij het onderhouden van een gezond zenuwstelsel
  • Vitamine B12 voorkomt bloedarmoede
  • Vitamine B12 resulteert in meer energie

Belangrijkste bronnen van Vitamine B12

Hoewel Vitamine B12 niet voorkomt in planten zijn er voldoende voedingsmiddelen die ermee verrijkt zijn. Voor de meeste mensen is een juiste aanvulling met supplementen echter essentieel. Regelmatig eieren eten is ook een goede bron van vitamine B12, dit geldt ook voor lever, rundvlees en witvis.

Direct door naar meer artikelen over vitamines en mineralen:

Vitamine A en acne