Mineralen en de huid

Net als vitamines zijn de juiste mineralen essentieel voor een gezonde huid en kan een mineraentekort resulteren in niet alleen acne maar ook tal van andere huidaandoeningen zoals eczeem, psoriasis en rosacea of couperose. In dit artikel lees je alles over de relatie tussen mineralen en de huid en hoe mineralen acne en puistjes kunnen verminderen en voorkomen.

mineralen en de huid, acne

Inleiding mineralen, wat zijn mineralen en spoorelementen

Mineralen zijn net als vitamines belangrijk voor onze totale gezondheid. In tegenstelling tot vitamines kan ons lichaam zelf geen mineralen aanmaken, we zijn dus afhankelijk van de juiste aanvulling.

Ons lichaam heeft elke dag bepaalde hoeveelheden mineralen nodig. Van de ene mineraal hebben we echter meer nodig dan van het andere. De mineralen waar we dagelijks het meest van nodig hebben zijn kalk, magnesium, fosfor, zout, chloor en zwavel. Mineralen waar we minder van nodig hebben noemen we spoorelementen. Belangrijke spoorelementen zijn ijzer, zink, jodium, seleen, mangaan en koper. Hoewel we een onderscheid maken tussen mineralen en spoorelementen zijn ze beide erg belangrijk voor ons lichaam.

mineralen en de huid, acne

Mineralentekort en huidproblemen

Net zoals veel ons een vitaminetekort hebben komt een mineralentekort ook ongelofelijk veel voor. Een mineralentekort is voor een groot deel te wijten aan de vernieuwde voedingsmiddelenindustrie waar alles om zoveel mogelijk produceren tegen zo weinig mogelijk kosten. Het gebruik van kunstmest, insecticiden en de enorme bewerkingen die ons voedsel ondergaat verdwijnen de meeste essentiële vitamines en mineralen als sneeuw voor de zon. Een gezonde aanvulling van mineralen is belangrijker geworden naarmate we steeds minder binnen krijgen.

mineralen en de huid, acne

Select

Belangrijke mineralen bij acne en de probleemhuid, mineralen en de huid:

Zink

Zink is een belangrijk mineraal omdat het veel functies heeft en een zinktekort veel voorkomt. Zink is een onmisbaar mineraal voor de groei, de eierstokken, de prostaat, de teelballen, de zaadproductie, de genezing van wonden, de bloeddruk en het reuk- en smaakvermogen.

Lees meer over zink tegen acne en zoek uit welk zinksupplement bij jouw situatie past!

mineralen en de huid, acne

Magnesium

Magnesiumtekort is tegenwoordig ook een veel voorkomend probleem. Een magnesium tekort kun je zelfs ruiken op warme dagen, wie een magnesiumtekort heeft scheidt een onaangename en doordringende okselgeur af. Magnesium is in ons lichaam belangrijk en essentieel voor het opwekken van energie, het samentrekken van de spieren, het aanmaken van eiwitten en de ontvankelijkheid van zenuwen voor impulsen. Een magnesiumtekort weer aanvullen is eenvoudiger dan je denkt, juist niet door pillen en poeders maar door het gebruik van een goede magnesiumolie of een magnesium voetenbad krijg je het meeste magnesium in je lichaam!

Lees meer over magnesium tegen acne, puistjes en mee-eters en de beste producten met magnesium!

mineralen en de huid, acne

Selenium

Selenium of seleen is een van de minst bekende mineralen, pas de laatste 20 jaar wordt er veel onderzoek naar selenium en een seleniumtekort gedaan en zijn we tot de conclusie gekomen dat het een onmisbaar mineraal is geworden. Selenium helpt het lichaam Vitamine E te verwerken en is een cofactor van het beschermende enzym glutathion peroxidase dat in staat is om de vrije radicalen om te zetten in onschadelijke stoffen of substanties. Belangrijke bronnen van selenium zijn knoflook, lever, eieren, tomaten, uien en champignons.

Lees meer over selenium tegen acne en kom erachter welke producten je kunt gebruiken om selenium aan te vullen.