Acne dieet: laag glycemisch dieet

What the fuck is laag glycemisch dan?

Okee, daar gaan we zo verder op in… Eerst een kleine inleiding over dit dieet dat mij heeft geholpen mijn acne redelijke onder controle te krijgen. Hoewel ik het een dieet noem is het laag glycemisch dieet eigenlijk een voedingspatroon met zo min mogelijk suiker. Als eerste dan maar eens een kleine uitleg wat de glycemische waarde eigenlijk is.

Glycemische waarde

Wat is nou weer glycemische waarde?

Ons lichaam breekt de koolhydraten die we er in stoppen af tot glucose, en dat glucose is niets anders dan suiker. Deze glucose wordt opgenomen in ons bloed en door ons hele lichaam gestuurd waar het ons en onze cellen van energie voorziet. Wanneer een koolhydraat rustig wordt afgebroken door ons lichaam wordt er gelijkmatig glucose afgegeven waar je lichaam lang energie aan kan onttrekken en waardoor je minder snel weer honger krijgt.

Goede koolhydraten en slechte koolhydraten

In dit geval kunnen we dan ook spreken van goede koolhydraten die langzaam worden omgezet in glucose en gelijkmatig worden opgenomen en de slechte koolhydraten zijn de koolhydraten die snel worden omgezet en een snelle stijging van de glucose in ons bloed. Deze slechte koolhydraten zijn over het algemeen zo ongeveer alle bewerkte en geraffineerde rotzooi waar je plaatselijke supermarkt vol mee ligt. Terugkomend op de glycemische waarde, deze waarde geeft aan op een schaal van 100 hoe snel een voedingsmiddel of bron de bloedsuikerspiegel doet stijgen in verhouding tot de pure glucose.

Een schone huid met een laag glycemisch dieet

Dit laag glycemische dieet is in eerste instantie bedacht voor mensen met diabetes, door dit dieet te volgen zijn zij in staat hun bloedsuikerspiegel onder controle te krijgen. Ook wat betreft het afvallen kun je door dit dieet te volgen en te kiezen voor de goede koolhydraten profijt hebben, de goede koolhydraten worden langzaam omgezet waardoor je minder snel honger krijgt en met minder voedsel de dag door kan komen. Juist daar zit ook het voordeel voor de probleemhuid met o.a. acne.

Acne en het laag glycemische dieet

Hoewel er geen wetenschappelijk onderbouwing is voor de relatie tussen voeding en acne zal iedereen die last heeft van acne kunnen bevestigen dat er wel degelijk een relatie is. Zo krijg ik zelf altijd last van acne (en ernstig ook) als ik teveel slechte voeding eet en drink. Wat ik dan bedoel met slechte voeding? Eigenlijk een simpel maar duidelijk antwoord: alles wat in het pompstation te koop is…

De grote voordelen van het laag glycemische dieet tegen acne is vrij eenvoudig te verklaren wanneer ik uit eigen spreek. Naast dat een hoge bloedsuikerspiegel slecht is voor bijvoorbeeld je gewicht (dus eigenlijk overgewicht als resultaat) en diabetes als gevolg kan het wanneer je last hebt van acne zorgen voor een ophoping van afvalstoffen in je lichaam en huid die je niet normaal weer kunt afvoeren waardoor je last krijgt van ontstekingen.

Doel van het dieet tegen acne

Het doel van het laag glycemische dieet is dat je zo weinig mogelijk voedingsmiddelen consumeert met een hoog glycemische index. Deze glycemische index is een maat die je laat zien hoe snel koolhydraten in je darmen worden verteerd en als glucose in het bloed worden opgenomen. De eigenlijke ontdekker of bedenker van dit dieet is Rick Gallop, in zijn dieet gaat hij ervan uit dat je kunt afvallen door alleen voeding te consumeren met een laag glycemische waarde. In het dieet wordt er onderscheid gemaakt tussen slechte snelle koolhydraten en goede complexe koolhydraten waarbij je door het eten van alleen de goede complexe koolhydraten een stabiele bloedsuikerspiegel houdt waardoor je ook minder snel weer trek krijgt na een maaltijd.

De glycemische index en producten laat mijn eigen ervaring met acne duidelijk zien:

Voeding met een glycemische index van 70 of hoger

De voeding die je moet vermijden zijn praktisch alle geraffineerde en bewerkte voedingsmiddelen waaronder o.a. witbrood, room, witte rijst, friet, frikadellen, kroketten, taart, koeken, snoep en frisdranken. Kortom het “pompstation” dieet bij uitstek en alles wat snel en lekker is.

voeding met een glycemische index tussen de 50 en 70

Deze voeding kun je met mate consumeren, daarbij kun je denken aan mais, volkorenbrood, noten, gekookte aardappels, volkoren pasta, pure chocolade en banaan.

voeding met een glycemische index onder de 50

De voeding die goed voor je is, hieronder zitten zo goed als alle groentes en fruitsoorten zoals broccoli, komkommer, sla, tomaten, paprika, champignons, appels, peren, ananas, perzik, pruim, abrikoos, kiwi, magere yoghurt, havermout en ga zo maar verder.

Acne en voeding

Kan het echt helpen? Ja, in mijn geval wel maar het is ook een beetje logisch nadenken. De huid is het resultaat van wat je zelf allemaal in je lichaam stopt. In mijn geval reageer ik op alle mogelijke manieren slecht op koolhydraten en dat is best wel eens frustrerend. Je weet uiteindelijk zelf het beste wat niet goed voor je is en wat je een gezicht vol met puisten en ontstekingen gaat opleveren. Het dieet is een hulpmiddel daarbij. Daarbij kunnen we ook nog eens als pluspunt opmerken dat het laag glycemische dieet niet alleen bij de huidaandoening acne effectief kan zijn maar ook bij andere huidaandoeningen zoals rosacea, steenpuisten, abcessen en onderhuidse puisten.

Kan het dan nog beter wat betreft: voeding en acne en het verminderen of overwinnen van acne? Wij denken van wel en het luistert naar de naam: koolhydraatarm dieet! En dan met name het volgende artikel op onze site: acne dieet: het koolhydraatarme dieet